CPK berichten worden initieel ook gemaild naar de CPK mailing lijst, je kunt je abonneren (of afmelden) via deze link. Je kunt ook een RSS reader gebruiken om op de hoogte te blijven van de storingen, zie de link met het RSS icoon in de titel van deze pagina. Bij langdurige storingen wordt de CPK op deze website bijgewerkt.

Kijk op meldingen.ru.nl voor RU brede storingen.

 

Storingen


 Geen storingen.


Opgeloste Meldingen


1369: Netwerkshares van de fileserver bushel konden niet worden gekoppeld aan inlogservers en clusternodes.

Door een configuratiefout op de fileserver bushel draaide het NFS proces niet na een reboot. Na het corrigeren van deze fout is de nfs service weer opgestart.

1368: DHCP stuk in deel van datacenter

Na een software upgrade en reboot van de AR-114-9 router modules is dhcp relay stuk voor alle netwerken in de Picos datacenter omgeving. We weten nog niet wat er precies de oorzaak van is, als we meer weten updaten we dat ook hier. We hebben een poging gedaan dhcp servers binnen het picos netwerk op te zetten, maar dat heeft het probleem niet opgelost. We verdenken nu de picos switches zelf, waardoor we van plan zijn om de switches morgen (6 juni, tussen 7:30 en 8:30) te rebooten in de hoop dat dit iets doet....

1367: licentie server niet opgestart

Door een configuratie fout starte de licentie server voor verscheidene van onze licenties niet automatisch op. Voorheen startte de machine wel automatsch op. De oorzaak waardoor de configuratie gewijzigd is is niet helder. De configuratie van de licentie server is gerepareerd.

Bijgewerkt apr. 29, 2024  ·  wim · Gecreëerd apr. 29, 2024

1366: license server down

Door een onverwachte reactie op een configuratieverandering was de licentieserver een poosje uit te lucht. De oude configuratie is teruggehaald uit de backup, maar dit duurde wat langer dan verwacht.

1364: Een aantal netwerkschijven waren tijdelijk niet bereikbaar.

Sommige van onze netwerkshares waren tijdelijk niet beschikbaar vanwege een configuratiefout. Het probleem is opgelost en alle shares zouden nu toegankelijk moeten zijn. We willen u ervan verzekeren dat de opgetreden configuratiefout geen invloed heeft gehad op de integriteit of veiligheid van de gegevens die op onze fileserver zijn opgeslagen. Onze excuses voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt. Intussen werken we eraan om informatie over netwerkshares gemakkelijk beschikbaar te maken op DHZ ter referentie....

1365: herstellen van oude ceph shares

Hoewel we CPK #1359 afgesloten hebben, zijn nog niet alle shares beschikbaar voor gebruik op een permanente locatie. We hebben de data uit cephfs naar tijdelijke hardware gekopieerd, we zijn nog even bezig om de data naar de eindsituatie te brengen De nieuwe locatie zal geen cluster storage meer zijn, maar enkelvoudige ZFS servers met snapshots

1363: Onderbreking van MATLAB-licentieverlening vanochtend (opgelost)

Sommige gebruikers hebben vanmorgen mogelijk problemen ondervonden bij het opstarten van MATLAB vanwege een tijdelijk probleem met de licentieserver. We hebben het probleem geïdentificeerd en de server handmatig opnieuw opgestart, waardoor het probleem is opgelost. De MATLAB-licentieverlening zou nu normaal moeten functioneren. We verontschuldigen ons voor het ongemak dat dit mogelijk heeft veroorzaakt.

1362: Sieve verandering(en) van huidige mailbox server

Nadat afgelopen zondag 31 maart is overgegaan naar een nieuwe mailbox server, hebben we veranderingen waargenomen in het gedrag van bestaande mailbox filters (dwz veranderingen in de Sieve software). Ten eerst bleek dat de ‘include’ van globale spam+virus filterregels een neveneffect had dat verholpen is door over te gaan naar een nieuwere versie van de software. Ten tweede gedraagt het ‘fileinto’ statement zich anders: voorheen had deze een impliciet ‘stop’ statement als “feature” maar nu is een expliciet ‘stop’ statement noodzakelijk om hetzelfde gedrag te bewerkstelligen....

1361: homeserver home1 nfs probleem

home1 had een probleem met de nfs server na de reboot, nog een reboot lostte het op.

1360: mailserver wordt omgezet in het paasweekend

In het paasweekend (30 maart 2024) wordt de nieuwe mailserver in gebruik genomen, de definitieve omzetting duurt korte tijd, tijdens de omzetting zullen mail clients (bijv. thunderbird, mail op je telefoon, etc.) geen verbinding kunnen maken met de science mail server. (Dit is een week later dan aangekondigd, er moeten eerst nog wat zaken worden opgelost voor de definitieven omzetting) De centrale mail services (Microsoft @ru.nl) zijn ongerelateerd hieraan en zijn hierdoor niet geraakt....