CPK berichten worden initieel ook gemaild naar de CPK mailing lijst, je kunt je abonneren (of afmelden) via deze link. Je kunt ook een RSS reader gebruiken om op de hoogte te blijven van de storingen, zie de link met het RSS icoon in de titel van deze pagina. Bij langdurige storingen wordt de CPK op deze website bijgewerkt.

 

Storingen


1365: herstellen van oude ceph shares

Hoewel we CPK #1359 afgesloten hebben, zijn nog niet alle shares beschikbaar voor gebruik op een permanente locatie. We hebben de data uit cephfs naar tijdelijke hardware gekopieerd, we zijn nog even bezig om de data naar de eindsituatie te brengen De nieuwe locatie zal geen cluster storage meer zijn, maar enkelvoudige ZFS servers met snapshots

Opgeloste Meldingen


1356: Netwerk storing na onderhoud aan de centrale router

Na het onderhoud aan de centrale routers was er een probleem met de routering van verkeer naar buiten van de servers die aan de 25 Gbit/s infrastructuur zitten. RU Connectivity kan het fiksen als het probleem optreedt door de link naar ons netwerk te resetten, en heeft de netwerkleverancier benaderd om dit probleem op te lossen. Uiteindelijk is het mogelijk gebleken om een statische route te zetten naar ons netwerk, waardoor de verbinding in stand bleef....

1355: Jupyterhub herstart

Sommige mensen konden niet meer inloggen, de server was niet stabiel meer, waardoor deze gereboot moest worden. Helaas is daarbij vergeten dat de jupyterhub service nog handmatig gestart moest worden, waardoor de overlast ruim een uur heeft geduurd in plaats van een paar minuten. Inmiddels loopt alles weer. We werken aan een oplossing voor dit reboot probleem.

1354: DHCP server down vanwege configuratieprobleem

Een tikfout in de DHCP-configuratie had tot effect dat sommige netwerk pc’s geen IP-adres kregen toen ze aangezet werden en dat andere, waarvan de lease van het IP-adres verlopen was, hun IP-adres verloren en daarmee de toegang tot het netwerk. We zullen het proces verbeteren zodat een tikfout in de toekomst de DHCP-server niet meer down brengt.

1353: Jupyterhub22 weigerde vanochtend te starten

Na een geplande herstart van de machine waarop jupyterhub draait, startte jupyter niet correct op. De service startte na het aanroepen van een handmatig startcommando. De maatregelen die zijn genomen om dit terugkerend probleem te verhelpen, zijn niet afdoende gebleken.

1352: DNS broken for z.science.ru.nl

Door een fout werd de DNS zone z.science.ru.nl niet goed gegenereerd, daardoor waren er geen shares beschikbaar. Door extra te testen proberen we dit in de toekomst te voorkomen.

Bijgewerkt okt. 23, 2023  ·  Miek Gieben · Gecreëerd okt. 23, 2023

1351: Alle Science diensten 15 minuten down op donderdag 19 oktober 07:00-07:15 door router reboot.

De router voor de meeste Science services moet dringend gereboot worden. De reboot wordt ’s ochtends vroeg uitgevoerd. Mocht de reboot mislukken, dan is ILS Connectivity op de campus om het op te lossen.

1350: Mailman not accepting messages

Sinds enige tijd bestaat een directe afleveringsroute van mails vanuit Microsoft Exchange Online Protection (MS EOP) naar de Science mailomgeving (via mx4). Toen daar een extra mail exchange server bij is gezet (namelijk mx5) is vergeten die te testen in samenhang met onze mailman server (zaaivm). Zodoende was het mogelijk dat aangeleverde mail, vanuit @ru.nl adressen, werd gebounced met de melding ’not accepting messages'. De fout is ontdekt en hersteld zodat de zaaivm nu ook op de hoogte is van het bestaan van de mx5....

1349: Jupyterhub22 weigerde vanochtend te starten

Na een geplande herstart van de machine waarop jupyterhub draait, startte jupyter niet correct op. De service startte na het aanroepen van een handmatig startcommando.

1348: Roundcube storing

Na een upgrade van Roundcube was het tijdelijk niet mogelijk om mail te versturen. Door een kleine wijziging in de configuratie is het probleem verholpen.

Bijgewerkt sep. 26, 2023  ·  Peter Van Campen · Gecreëerd sep. 26, 2023

1347: Posterprinter kamerbreed defect

De posterprinter kamerbreed was defect. Hij was niet te repareren, dus we hebben een nieuwe HP Designjet Z6 44 inch postscript besteld. De bestelling en levering duurde veel te lang, pas 13 november was de nieuwe posterprinter in bedrijf. De nieuwe printer is tweemaal zo snel, dus de service zal nog sneller zijn dan eerder. Als onze posterprinter defect is, dan kunnen gebruikers die posters nodig hebben terecht bij Radboud Post&Print....