IPad


Dit bericht is meer dan 5 jaar oud, het is misschien niet meer accuraat.

Algemene opmerkingen

De iPad heeft een stringent security-model:

  • Alle apps hebben in principe alleen toegang tot hun eigen data, niet tot de data van andere apps.
  • Er is geen gezamenlijk data-gebied (zoals de harddisk in een laptop) waar alle apps bij kunnen.
  • Apps kunnen wel data doorgeven aan andere apps, b.v.
    • een document of foto doorgeven aan de Mail app om het als attachment te versturen;
    • een foto doorgeven aan een app die foto’s kan bewerken.

Bestanden op de iPad zetten betekent dus dat die bestanden in een bepaalde app worden opgenomen, maar niet automatisch ook voor alle andere apps beschikbaar zijn.
De iPad kan daarom het beste beschouwd en gebruikt worden als een “viewer” op data die elders beschikbaar is:

  • op het Internet (websites) via Safari of een andere browser app;
  • op een applicatie-server via apps als NS, buienradar, NU.nl, enz.;
  • op media-servers via apps als YouTube, Radio 1, UitzendingGemist, enz.;
  • op game-servers via apps als Wordfeud;
  • op een fileserver via speciale apps als FileBrowser of FileApp;
  • op een mailserver via de standaard Mail app of een alternatief;
  • op een calendar server via de standaard Cal app of een alternatief zoals WeekCal;
  • enz.

Door geen data op de iPad te zetten:

  • ontstaat er geen verwarring over verschillende versies van een document;
  • hoeft er geen data van de iPad gebackupped te worden;
  • kan er geen data verloren gaan als de iPad gestolen wordt of anderszins verloren gaat.

Deze werkwijze maakt een andere workflow noodzakelijk dan gewoonlijk op een laptop wordt gebruikt. (VERDER UITWERKEN)
Er zijn overigens wel apps die automatisch bestanden synchroniseren tussen b.v. de eigen PC of laptop en de iPad, zoals GoodReader, FileBrowser en FileApp. Het is dus wel mogelijk om de iPad als een soort laptop te gebruiken.

Gebruik

Ingebruikname

Om apps te kunnen downloaden moet een Apple ID (ook wel iTunes account genaamd) worden aangemaakt.

Om de iPad te initialiseren moet de iPad verbonden worden met een PC of Mac waarop iTunes is geinstalleerd [ [afbeelding]]{._toggler–connect_itunes}.

::: {#connect_itunes style=“display: none; border: 1px dashed #cccccc; background: white; margin: 0px; padding: 0px”}

IPad\_Init\_01\_Connect\_to\_iTunes.png
:::

  • Ga naar http://itunes.apple.com/ om iTunes te downloaden.
  • Installeer iTunes op de PC, laptop of Mac die gebruikt gaat worden om de iPad mee te beheren.
    • Door de iPad aan deze computer te hangen wordt een backup gemaakt.
    • Foto’s en andere bestanden kunnen via iTunes van en naar de iPad worden getransporteerd.
    • Software updates voor de iPad kunnen via iTunes worden geinstalleerd.
  • Zet de iPad aan en verbindt hem met de gekozen computer.
  • De iPad wordt geinitialiseerd [ [afbeelding]]{._toggler–init_ready}. De 3G versie van de iPad kan functioneren zonder sim als er Wi-Fi beschikbaar is.

::: {#init_ready style=“display: none; border: 1px dashed #cccccc; background: white; margin: 0px; padding: 0px”}

IPad\_Init\_02\_Ready.png
:::

  • Er wordt gevraagd om de iPad te registreren en een Apple ID aan te maken [ [afbeelding]]{._toggler–init_register}.

::: {#init_register style=“display: none; border: 1px dashed #cccccc; background: white; margin: 0px; padding: 0px”}

IPad\_Init\_03\_Register.png
:::

  • Als deze iPad al eens gebackupped is op deze computer wordt de mogelijkheid gegeven om deze backup terug te zetten. Dit is nuttig na een volledige reset van de iPad. De iPad kan ook als nieuwe iPad geinitialiseerd worden [ [afbeelding]]{._toggler–init_setup}.

::: {#init_setup style=“display: none; border: 1px dashed #cccccc; background: white; margin: 0px; padding: 0px”}

IPad\_Init\_04\_SetUp.png
:::

  • Als er geen backup wordt teruggezet, wordt gevraagd naar een naam voor de iPad en of muziek, foto’s en apps moeten worden gesynchroniseerd [ [afbeelding]]{._toggler–init_sync}.

::: {#init_sync style=“display: none; border: 1px dashed #cccccc; background: white; margin: 0px; padding: 0px”}

IPad\_Init\_05\_Sync.png
:::

  • Het kan handig zijn om iTunes automatisch te laten starten als de iPad met de computer wordt verbonden [ [afbeelding]]{._toggler–init_itunes}.

::: {#init_itunes style=“display: none; border: 1px dashed #cccccc; background: white; margin: 0px; padding: 0px”}

IPad\_Init\_06\_iTunes.png
:::

  • De huidige configuratie wordt gebackupped; muziek, foto’s en apps worden gesynchroniseerd [ [afbeelding]]{._toggler–init_syncing}.

::: {#init_syncing style=“display: none; border: 1px dashed #cccccc; background: white; margin: 0px; padding: 0px”}

IPad\_Init\_07\_Syncing.png
:::

De iPad beheren

Hang de iPad regelmatig aan de beheer-PC of -Mac om:

  • de configuratie en inhoud van de apps te backuppen;
  • de op de iPad gedownloade apps te backuppen;
  • evt. adresboeken, agenda-gegevens, enz. te synchroniseren;
  • iOS updates te installeren;
  • apps te updaten.

Download nieuwe foto’s en video’s van de iPad

  • op een Mac via iPhoto (start automatisch als de iPad wordt aangesloten);
  • op een PC door de iPad als externe USB disk te benaderen.

Apps installeren en updaten

Wi-Fi Eduroam

Het Eduroam draadloze netwerk is in alle gebouwen op de campus beschikbaar en ook op veel andere universiteiten in de wereld, zie [http://www.eduroam.nl Eduroam.nl.

  • Browse naar http://www.ru.nl/wireless voor alle informatie en configuratie-handleidingen.

  • Als er om gebruikersnaam en wachtwoord wordt gevraagd: dit kan een van de volgende twee combinaties zijn:

{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | | Gebruikersnaam | Wachtwoord |- | keuze 1 | u-nummer@ru.nl | RU-wachtwoord (dat ook voor Radboudnet wordt gebruikt) |- | keuze 2 | sciencelogin@science.ru.nl | Science-wachtwoord (dat ook voor de Doe-Het-Zelf website wordt gebruikt) |}
Controleer evt. de instellingen van het netwerk (blauwe pijltje), hier zal o.a. staan:

  • IP-adres: een adres uit de reeks 145.116.128.0 - 145.116.191.255
  • Zoekdomeinen: ru.nl

Configuratie mail en agenda

De iPad heeft voor de meest populaire mail voorzieningen (Google, Exchange, Hotmail, enz.) directe ondersteuning en ondersteunt ook SMTP, IMAP/POP en CalDav zodat alle mail- en agenda-servers die zich aan deze open standaarden houden worden ondersteund.

Science mail

  • Open Instellingen
  • Kies E-mail, contacten, agenda’s
  • Kies Voeg account toe…
  • Kies Anders
  • Kies Voeg mailaccount toe

{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | Naam | Voornaam Achternaam |- | Adres | V.Achternaam@science.ru.nl |- | Wachtwoord | het wachtwoord dat hoort bij de science loginnaam |- | Beschrijving | naar eigen inzicht, b.v. “Science” |}
* Kies Volgende, de iPad probeert zelf de servers te vinden maar heeft daar hulp bij nodig:
{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | Type | IMAP |- | colspan=“2” | Server inkomende post |- | Hostnaam | post.science.ru.nl |- | Gebruikersnaam | science loginnaam |- | Wachtwoord | is al ingevuld |- | colspan=“2”| Server uitgaande post |- | Hostnaam | smtp.science.ru.nl |- | Gebruikersnaam | science loginnaam |- | Wachtwoord | hetzelfde wachtwoord als boven |}
* Kies Volgende, de toegang wordt gecontroleerd

  • Zet E-mail (synchronisatie) aan, Notities uit
  • Kies Bewaar, het account wordt toegevoegd

Controleer of het werkt:

  • Open de Mail app
  • Ga helemaal terug naar Postbussen
  • Kies het nieuwe account:
    • Onder Inkomend voor alleen de inkomende mail
    • Onder Accounts voor alle folders van dit account, kies vervolgens de gewenste folder

Google mail en agenda

  • Open Instellingen
  • Kies E-mail, contacten, agenda’s
  • Kies Voeg account toe…
  • Kies Google Mail

{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | Naam | Voornaam Achternaam |- | Adres | een bestaand Gmail-adres |- | Wachtwoord | het wachtwoord dat hoort bij dit Gmail-adres |- | Beschrijving | naar eigen inzicht, b.v. “Gmail” |}
* Kies Volgende, de toegang wordt gecontroleerd

  • Zet naar wens synchronisatie aan van E-mail, Agenda’s en Notities
  • Kies Bewaar, het account wordt toegevoegd

Controleer of het werkt:

  • Open de Mail app
  • Ga helemaal terug naar Postbussen
  • Kies het nieuwe account:
    • Onder Inkomend voor alleen de inkomende mail
    • Onder Accounts voor alle folders van dit account, kies vervolgens de gewenste folder

Google agenda (CalDAV)

Alleen synchroniseren met een Google agenda zonder een Gmail mail-account toe te voegen kan ook.

  • Open Instellingen
  • Kies E-mail, contacten, agenda’s
  • Kies Voeg account toe…
  • Kies Anders
  • Kies Voeg CalDAV-account toe

{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | Server | www.google.com |- | Gebruikersnaam | een bestaand Gmail-adres |- | Wachtwoord | het wachtwoord dat hoort bij dit Gmail-adres |- | Beschrijving | naar eigen inzicht, b.v. “Google” |}
* Kies Volgende, de toegang wordt gecontroleerd (CHECK)

  • Kies Bewaar, het account wordt toegevoegd (CHECK)

Controleer of het werkt:

  • Open de Agenda app
    • Controleer dat er afspraken uit Google zichtbaar zijn, of
    • Druk op Agenda’s en controleer dat de Google agenda beschikbaar is

Exchange (RU mail)

  • Open Instellingen
  • Kies E-mail, contacten, agenda’s
  • Kies Voeg account toe…
  • Kies Microsoft Exchange
  • Vul in:

{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | E-mail | V.Achternaam@fnwi.ru.nl |- | Domein | RU |- | Gebruikersnaam | U-nummer |- | Wachtwoord | het wachtwoord bij het U-nummer (hetzelfde als van Intranet, FLEX) |- | Beschrijving | naar eigen inzicht, b.v. “Exchange” |}
* Kies Volgende, de iPad probeert zelf de server te vinden maar heeft daar hulp bij nodig:
{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | Server | outlookweb.ru.nl |}
* Druk op Volgende

  • Kies welke gegevens gesynchroniseerd moeten worden (E-mail, Contacten, Agenda)
  • Druk op Bewaar, het account wordt toegevoegd

Controleer of het werkt:

  • Open de Mail app
  • Ga via het drop-down menu linksboven helemaal terug naar Postbussen
  • Kies het nieuwe account uit onderstaande mogelijkheden:
    • Onder Inkomend voor alleen de inkomende mail
    • Onder Accounts voor alle folders van dit account, kies vervolgens de gewenste folder

Configuratie VPN

Science VPN

  • Zie de VPN-pagina.

RU VPN

Zie de ISC VPN webpagina.

Toegang tot een netwerk-disk

C&CZ Samba shares

Deze opzet werkt in principe voor alle zogenaamde “Samba” (ook wel “smb” of “CIFS”) netwerk shares.

Van buiten de campus is altijd een VPN-verbinding nodig om een schijf te mogen aankoppelen, voor enkele meer afgeschermde shares is dat ook op de campus nodig.

Er is een app nodig, de iPad ondersteunt uit zichzelf geen Samba. Het voorbeeld gaat uit van FileBrowser. Een alternatief is GoodReader.

De FileBrowser app kan Office documenten tonen maar niet editen. Installeer daarvoor de app Documents To Go. FileBrowser kan ook PDF documenten tonen.
* Bepaal de naam van de fileserver. Gangbare situaties zijn:

    • Science home-directory: log in op de Doe-Het-Zelf site en kijk op de Home page achter “Eigen schijf op” - Hier staat dan iets als: \\pile.science.ru.nl\mylogin
    • Gebackupte netwerkschijf (ook wel “volletje” genoemd) of een web-server directory: ga op de eigen werkplek na wat het netwerk-pad van deze netwerk share is
      • Via “Mijn Computer” onder Windows, rechts-klik op de betreffende netwerk-schijf en bekijk de eigenschappen: het netwerkpad ziet er uit als \\servernaam.science.ru.nl\sharenaam, met servernaam gelijk aan sharenaam-srv.
      • Via de “Finder” onder MacOS X, klik op de betreffende netwerk-schijf en bekijk de eigenschappen met Command-I: het netwerkpad ziet er uit als smb://servernaam.science.ru.nl/sharenaam

* Installeer de app FileBrowser

  • Open FileBrowser
  • Kies Menu
  • Kies + om een nieuwe netwerk server toe te voegen
  • Vul in:

{| style=“border-collapse: separate; border-spacing: 0; background-color:#ffffee;” cellpadding=“4” cellspacing=“0” border=“1” | Address | \\servernaam.science.ru.nl (Windows-notatie) of smb://servernaam.science.ru.nl (Mac-notatie) |- | colspan=“2” | Schakel Show More Settings in |- | Display Name | naar eigen inzicht te kiezen, b.v. “Home” |- | User Name | Kies Edit… en vul de science loginnaam in |- | Password | Veilig is On demand zodat het wachtwoord elke keer ingevuld moet worden, kies evt. Edit… en vul het science wachtwoord in |- | colspan=“2”| Schakel Advanced Settings in |- | Enable NetBIOS | ingeschakeld - de waarschuwing kan genegeerd worden als het een C&CZ fileserver betreft, klik op OK |- | Compatibility Mode | ingeschakeld - de waarschuwing kan genegeerd worden als het een C&CZ fileserver betreft, klik op OK |- | Auto List Shares | ingeschakeld (default) als er meer dan 1 netwerkschijf van deze server nodig is, anders uitgeschakeld |- | SMB Pipelining | uitgeschakeld |- | SMB Port Number | 445 (default) |}
* Kies Save, FileBrowser controleert of de server kan worden bereikt.

  • Er verschijnt een pop-up als het wachtwoord niet van tevoren was ingevuld.
    • Vul het wachtwoord bij het science account in en druk op Connect.
  • Als Auto List Shares is:
    • ingeschakeld: dan worden meteen alle shares op deze server getoond die toegankelijk zijn;
    • uitgeschakeld: kies dan Add Share en vul de sharenaam in en kies Add.
  • Navigeren op de netwerk disk:
    • Kies een directory (folder) om er in te gaan;
    • Kies een document om het te openen, FileBrowser gebruikt een interne viewer (Stratosferix) om documenten te tonen;
    • Tap op het document om het menu onder in beeld te krijgen:
      • Kies de “export” optie om het document in een andere app te openen, b.v. in Documents To Go;
      • Kies + om het huidige document te bookmarken;
      • Kies de “bookmarks” optie om alle bookmarks te zien, dit is een handige manier om te switchen tussen documenten.