CPK berichten worden initieel ook gemaild naar de CPK mailing lijst, je kunt je abonneren (of afmelden) via deze link. Je kunt ook een RSS reader gebruiken om op de hoogte te blijven van de storingen, zie de link met het RSS icoon in de titel van deze pagina. Bij langdurige storingen wordt de CPK op deze website bijgewerkt.

Kijk op meldingen.ru.nl voor RU brede storingen.

 

Storingen


1382: Science services achter eduVPN

De volgende Science services worden achter eduVPN gezet. Dit houdt in dat als je toegang wilt houden je deze VPN moet gebruiken. DHZ/DIY SMTP (mail versturen) LILOs Webmail Als er vragen zijn of problemen met het opzetten van eduVPN, neem dan contact op met onze helpdesk.

Bijgewerkt jan. 30, 2025  ·  Wim Janssen · Gecreëerd nov. 26, 2024

Opgeloste Meldingen


1365: herstellen van oude ceph shares

Hoewel we CPK #1359 afgesloten hebben, zijn nog niet alle shares beschikbaar voor gebruik op een permanente locatie. We hebben de data uit cephfs naar tijdelijke hardware gekopieerd, we zijn nog even bezig om de data naar de eindsituatie te brengen De nieuwe locatie zal geen cluster storage meer zijn, maar enkelvoudige ZFS servers met snapshots

1363: Onderbreking van MATLAB-licentieverlening vanochtend (opgelost)

Sommige gebruikers hebben vanmorgen mogelijk problemen ondervonden bij het opstarten van MATLAB vanwege een tijdelijk probleem met de licentieserver. We hebben het probleem geïdentificeerd en de server handmatig opnieuw opgestart, waardoor het probleem is opgelost. De MATLAB-licentieverlening zou nu normaal moeten functioneren. We verontschuldigen ons voor het ongemak dat dit mogelijk heeft veroorzaakt.

1362: Sieve verandering(en) van huidige mailbox server

Nadat afgelopen zondag 31 maart is overgegaan naar een nieuwe mailbox server, hebben we veranderingen waargenomen in het gedrag van bestaande mailbox filters (dwz veranderingen in de Sieve software). Ten eerst bleek dat de ‘include’ van globale spam+virus filterregels een neveneffect had dat verholpen is door over te gaan naar een nieuwere versie van de software. Ten tweede gedraagt het ‘fileinto’ statement zich anders: voorheen had deze een impliciet ‘stop’ statement als “feature” maar nu is een expliciet ‘stop’ statement noodzakelijk om hetzelfde gedrag te bewerkstelligen....

1361: homeserver home1 nfs probleem

home1 had een probleem met de nfs server na de reboot, nog een reboot lostte het op.

1360: mailserver wordt omgezet in het paasweekend

In het paasweekend (30 maart 2024) wordt de nieuwe mailserver in gebruik genomen, de definitieve omzetting duurt korte tijd, tijdens de omzetting zullen mail clients (bijv. thunderbird, mail op je telefoon, etc.) geen verbinding kunnen maken met de science mail server. (Dit is een week later dan aangekondigd, er moeten eerst nog wat zaken worden opgelost voor de definitieven omzetting) De centrale mail services (Microsoft @ru.nl) zijn ongerelateerd hieraan en zijn hierdoor niet geraakt....

1359: Ceph filesystem probleem

Ceph filesystem storing. De services voor het ceph filesystem weigeren op te starten. Ontbreken van die services maakt toegang tot files op Ceph onmogelijk. We hebben contact met onze supportpartij 42on. Duur van de storing is onbekend Update 2024-01-22 We zijn bezig met 42on om het probleem op te lossen, er is vandaag overleg om 17:00. Update 2024-01-23 Een eerste dentry_recover is succesvol verlopen en volgens 42on zijn de Ceph journals nog goed....

Bijgewerkt apr. 15, 2024  ·  Miek Gieben · Gecreëerd jan. 19, 2024

1358: GitLab TLS Issue

Op 10 december 2023 was het GitLab TLS certificaat verlopen. Er is toen een nieuw certificaat gegenereerd zonder een goede certificate chain. Voor browsers is dat geen probleem, maar andere GitLab componenten (registry, runners) konden daardoor geen goede connectie naar GitLab opzetten. Op maandag 11 december 2023 zijn alle certificaten vernieuwd via Let’s Encrypt, die ook zorg draagt voor een automatische vernieuwing.

Bijgewerkt dec. 11, 2023  ·  Miek Gieben · Gecreëerd dec. 11, 2023

1357: jitsi videobellen niet beschikbaar

Jitsi (of eigenlijk de interne prosody service) had een oud certificate, waardoor de service na de normale reboot niet meer wilde starten. Na het vervangen van het certificate en een service restart werkte het weer.

1356: Netwerk storing na onderhoud aan de centrale router

Na het onderhoud aan de centrale routers was er een probleem met de routering van verkeer naar buiten van de servers die aan de 25 Gbit/s infrastructuur zitten. RU Connectivity kan het fiksen als het probleem optreedt door de link naar ons netwerk te resetten, en heeft de netwerkleverancier benaderd om dit probleem op te lossen. Uiteindelijk is het mogelijk gebleken om een statische route te zetten naar ons netwerk, waardoor de verbinding in stand bleef....

1355: Jupyterhub herstart

Sommige mensen konden niet meer inloggen, de server was niet stabiel meer, waardoor deze gereboot moest worden. Helaas is daarbij vergeten dat de jupyterhub service nog handmatig gestart moest worden, waardoor de overlast ruim een uur heeft geduurd in plaats van een paar minuten. Inmiddels loopt alles weer. We werken aan een oplossing voor dit reboot probleem.