De Radboud Universiteit gebruikt een concern-applicatie BASS, met voor financiën BASS-FinLog en voor personeelszaken BASS-HRM. Dit document legt uit hoe u als FNWI medewerker gebruik kunt maken van deze applicatie.

Logingegevens en authorisatie

Om BASS te kunnen gebruiken voor electronische declaraties (i-Expense) heeft u nodig:

  • uw U-nummer (personeelsnummer).
    Dit is te verkrijgen via P&O. Voor medewerkers van FNWI kan C&CZ het RU-wachtwoord resetten.
  • uw budgetnummer/kostenplaats.
    Dit is bekend op uw afdeling of te verkrijgen via Planning en Control van FEZ.

Om te kunnen bestellen (i-Procurement) en bestelling goed te keuren heeft u verder nodig:

Toegang tot BASS

  • De toegang tot BASS wordt formeel alleen ondersteund vanaf bepaalde platformen (combinaties van diverse Windows besturingssystemen, Internet Explorer versies, Java versies, enz.) maar in de praktijk blijken veel alternatieve combinaties (Mac, Linux, andere browsers) ook te werken.
  • BASS werkt gegarandeerd vanaf een standaard RU werkplek en een door C&CZ beheerde Windows werkplek.
  • BASS is alleen rechtstreeks te benaderen wanneer er vanaf campusnetwerk of via een VPN verbinding (vanaf een willekeurige Internet-locatie) wordt gewerkt. Nota bene: vanaf een klein deel van de werkplekken bij FNWI is directe toegang tot BASS niet mogelijk. Dat zijn werkplekken die op server-subnetten staan, met veel vanaf het Internet toegankelijk systemen. Gebruik in dat geval vpn.
  • BASS is niet benaderbaar vanaf Server subnetten, dus ook niet vanaf onze lilo servers.
  • BASS functies zoals Tijdschrijven, Declareren en Bestellen maken uitsluitend gebruik van de webbrowser en zijn vrijwel altijd vanaf elke browser op elk platform te gebruiken (Chrome, IE, Firefox, Safari, op PC, Mac, Linux of tablet). Dus thuis declareren b.v. vanaf een iPad via VPN gaat prima.
  • Overige BASS functies (“forms”) maken gebruik van Java. Java moet dus geïnstalleerd zijn op de PC (Mac, Linux, etc.) om met forms te werken. Hier wordt het complexer.
    • Op een iPad staat geen Java, dus daarop kan in principe niet met forms worden gewerkt.
    • De Java versie op de client (PC, Mac, Linux) mag niet “teveel” afwijken van de versie op de BASS server. Een lagere versie op de client is geen probleem (voor BASS, wel voor de veiligheid van de werkplek!), een hogere versie is soms een probleem.
    • Andere kenmerken van de client (bijv. 32-bit of 64-bit versie van het besturingssysteem) kunnen ook een rol spelen.
  • De functies in BASS die Java nodig hebben worden vooral op werkplekken van medewerkers van CIF, CFA, DPO, budgethouders en medewerkers die bestellingen doen gebruikt. Als een gebruiker vanaf thuis toch gegarandeerd met BASS wil werken, dan ligt het meer voor de hand om de werk-PC over te nemen (“bureaublad overnemen”).

Voorbereiding PC

In deze handleiding wordt uitgegaan van Windows 7, maar voor Linux en de Mac werkt e.e.a. vrijwel hetzelfde.

Het gebruik van deze webtoepassing vereist mogelijk aanpassingen van de systeemconfiguratie van uw computer. Deze aanpassing is afhankelijk van hoe uw computer met het netwerk verbonden is, zie volgende stap.

N.B. BASS is alleen bereikbaar vanaf de campus of via een VPN verbinding met het campus-netwerk. Deze beperkingen zijn vanuit veiligheidsoverwegingen ingesteld.

Voor sommige onderdelen van BASS dient Java 6.x of 7.x op de PC geïnstalleerd te zijn. Alle door C&CZ beheerde PC’s hebben standaard de Java Runtime Environment (JRE) geïnstalleerd.

Login op BASS

Onderstaande URL brengt u direkt naar de loginpagina van BASS.

http://bass.ru.nl

bass\_ru\_app.png

Indien dit niet lukt, heeft u geen directe toegang tot bass.ru.nl. U zult dan gebruik moeten maken van de vpn.

Bij wie kan ik terecht met inhoudelijke vragen over BASS-finlog?

Op de Radboudnet website staan de contactgegevens voor de

BASS helpdesk.

Waar moet ik zijn voor het aanvragen van autorisaties voor BASS?

Voor het aanvragen van autorisaties in BASS zijn ondertekende autorisatieformulieren nodig. Gebruikers kunnen niet rechtstreeks om autorisaties vragen bij de BASS-finlog helpdesk.

De informatie hierover is te vinden op de Radboudnet website. De autorisatie aanvragen verlopen via FEZ van FNWI.

Hoe kan ik een initieel BASS wachtwoord zetten of het later wijzigen?

Vanaf 1 juni 2013 is er geen apart BASS wachtwoord meer: men logt dan in met het U-nummer en RU wachtwoord.

Welke RU-werkplek IP-adressen hebben nog geen directe toegang tot BASS?

Alleen de volgende FNWI-werkplek IP-adressen hebben geen directe toegang tot BASS, men kan wel bv via VPN naar BASS gaan:

131.174.12.0 - 131.174.12.127
131.174.15.33
131.174.15.35
131.174.15.36
131.174.142.0 - 131.174.142.31
131.174.192.0 - 131.174.192.255

Ik krijg BASS niet aan de praat op m’n PC, zijn er nog alternatieven?

BASS is te bereiken en gebruiken met elke browser op elk apparaat.